måndag 2 november 2009

Krig i New York. Konst Vs. Reklam.

En debatt har länge pågått i periferin om vad vårt gemensamma stadsrum ska innehålla. Oftast är det en debatt som bara pågår i debattartiklar och bloggar men ibland tas faktiska aktioner. För ett antal år sedan läste Lars Bjurström, kommunalråd för socialdemokraterna i Örebro Naomi Kleins bok No Logo och började fundera på hur företags budskap påverkade människor. Det ledde till ett beslut att sluta affischera stadens bussar med reklam. Han sa vid tillfället:
Reklamen invaderar varje ledigt utrymme i samhället och ockuperar människors tankar och drömmar.
I New York finns liknande tankar. Förra veckan tog ett gäng aktivister handfastligen några burkar vit färg och gick ut för att måla över stadens reklamskyltar. Initiativtagaren är Jordan Seiler, grundare av gruppen Public Ad Campaign som vill ifrågasätta användandet av det offentliga rummet.


- Vi bombarderas av reklam varje dag. Reklamen tror att den offentliga miljön är till salu men offentliga platser är inte nödvändigtvis kommersiella säger Jordan Seiler till The New York Times.

Aktivisterna målade över ett antal afficher men så fort de var klara dök en grupp män upp för att återigen sätta upp reklamafficher. De målades snabbt vita igen och det fortsatte så några gånger. Vid slutet av dagen hade fem aktivister arresterats på oklara grunder. Några av de vita ytorna fylldes senare med konstverk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar