fredag 23 oktober 2009

Carl Reinholdtzon Belfrage



Mången gång har jag funderat på om han är en chimär eller om det verkligen finns en människa så verklighetsfrånvänd och vidrigt ytlig i verklighetens verklighet. Varje gång jag läser hans överjästa namedroppande texter blir jag upprörd. Antingen slänger han celebra namn omkring sig eller dyra exklusiva alkoholmärken samt gör det väldigt klart att om du inte är bekant med endera av dessa är du inte värd att andas samma luft som hans adliga strupe. Han gör ingen hemlighet av att försöka efterlikna journalisten AA Gill, det han missat är dock att Gill kan vara skarp och kvick samtidigt som han har näsan i vädret. I det senaste numret raljerar han om att bo på ett dyrt hotell. Ett hotell som han flugit till andra sidan världen för att bo på endast för att aldrig lämna det innan har flyger tillbaka igen. Är det inte uppfriskande med skribenter som inte skäms för att de bidrar till uppvärmningen av vår gemensamma värld genom att åka till de länder som först och värst kommer drabbas av de efterföljande konsekvenserna?  

Ovanför min säng finns en liten grön knapp. Om man trycker lite försiktigt så har du betjäning inom 30 sekunder. Du kanske vill kemtvätta din Ralph Lauren Purple-kollektion, behöver en halstrad griskind, är sugen på en Singapore Sling, vill se en vit tiger i bur eller bara känna ett sammetstyg fläkta din hud för en stund?

Fantastiskt, jag önskar ofta att någon kunde rulla fram ett fängslat utrotningshotat djur för mitt enkla nöjes skull samtidigt som en liten andraklassens människa tillbringar sin dag med att fläkta mitt rödmosiga, alkoholiserade tryne.
Att jag fortsätter läsa hans skriverier säger mer om min masochistiska läggning som vet mycket väl att jag kommer bli upprörd än om hans litterära talanger.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar