onsdag 2 september 2009

Charlie Chaplins innergård


Min dator är mitt arbetsverktyg och jag använder den till att jobba men tyvärr är den uppkopplad till internet och där finns ju hur mycket information som helst och det i kombination med väldigt låga halter självdisciplin mycket wilf och lite verkstad. Ungefär 7% är effektiv arbetstid och resten går åt till wilfing. På kvällen när jag inser detta blir jag alltid arg och straffar mig själv med att ha tråkigt. Hur som helst resulterar detta i att jag hittar mängder med information och efter som jag är en uppskattare av arkitektur och 30-talets Hollywood var det ett guldgruva att hitta fenomenet Storybook Style. Det är hus som byggdes för filmer, ofta spelande rollen som häxans eller de konstiga trollens hus, under 20- och 30-talet. Jag antar att många av dem revs eller försvann men en del har tillvaratagits och finns i samhället som fungerande hus. Tänk så tungvattnande att bo i ett riktigt sagohus. Ett av mina favoriter är ett hus som läts byggas av Charlie Chaplin 1922 som små ungkarlslyor nära studion. Han själv bodde i en stuga, John Barrymore, Rudolph Valentino i en tredje och Douglas Fairbanks Sr i en fjärde. En av stugorna beboddes tydligen av Judy Garland ett tag som höll vilda fester på innergården. Tänk att få vara en liten fluga på väggen där. Jag blir matt av att tänka på det. John Barrymores son tog sedan över hans stuga och det var där Drew Barrymore föddes. Huset började förfalla och användes ett tag bara som lager men som tur var lade någon ner pengar på att rusta upp det och det hyrs fortfarande ut till skådespelare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar