fredag 9 oktober 2009

Penn Station























Ett avsnitt i den nya serien av Mad Men fick mig att säga NEEEJ. Jag var tidigare ovetande om att Penn Station i New York hade en förlaga som blev offer för 60-talets arkitekturmord. I avsnittet kommer representanter

för det nya projektet Madison Square Garden till Stirling Cooper för att få hjälp med att släta över det faktum att en vacker fullt duglig byggnad skulle rivas till förmån för en monstruös shopping och nöjeskomplex. Jag får hjärtslag och kokande blod varje gång jag hör om sådant så jag undviker det nästan nu mera. Det finns många tidpunkter i historien jag skulle vilja åka tillbaka till, åh... så många men en av de främsta är tidigt 60-tal då något slags global hjärnsmälta inträffade i samtliga kommunal och arkitektkontor. Tänk om det hade funnits något slags konservations- och estetiktänkande då, hur annorlunda världen hade sett ut. Jag blir svettig.
Pennsylvania Station byggdes 1910 och revs år 1963.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar